søndag 6. september 2009

Schoolbag in hand, she leaves home in the early mornin’. Waving goodbye – with an absentminded smile



Skolen her er merkelig. På utsiden ser de tut som et fengsel. Inngjerd – med piggtråd på toppen.



Siden dette er public school, har de ikke penger til å kjøpe agrigat for å ha strøm på skolen, når det ikke er strøm i resten av delen av bygda. Det jeg er overrasket over, er at myndighetene lar skoleelevene sine sitte og jobbe i mørket. Det er verken godt for synet eller konsentrasjonen. Ingen ventilasjonsanlegg. Vinduene er lukket. Alle snakker i munnen på hverandre, og det er et støynivå av en annen verden. Lærerne roper, men til tross for det, klarer jeg enda ikke å høre hva de sier.

Ingen snakker engelsk – bortsett fra engelsklæreren. Hun snakker dårlig engelsk og skriver mye feil på tavla, til min største irritasjon. Hun bryr seg heller ikke med å rette på elevene når de sier noe feil. I engelsktimene lærer vi det engelske alfabetet – og svarer på latterlige lette spørsmål, som: ”Hva gjør du om 10 år?” og ”Når vil du gifte deg?”

Over halvparten av hver time blir brukt til opprop fra klasselista – for å se hvem som er tilstede. Elever blir sendt ut på gangen hele tiden, for alt mulig. Det finnes ingen lærebøker, man må gå på biblioteket for å gjøre lekser som krever bøker – men de fleste leksene krever ikke bøker. Det finnes ingen PC’er, og ingen overhead. Til og med rektoren skriver med gammeldags skrivemaskin, som man kun ser på filmer nå til dags. Foredragene blir holdt stående ved lærers pult, og hver gang man skal snakke i klassen, må man røyse seg fra plassen sin.

Vi er 36 elever i klassen, og jeg går i 4 TO B Contabilidad. De har kurs fra A til D. I A og B går de folkene som har fulgt skolegangen hele veien, og har den alderen elevene egentlig skal ha. I dominikanske er det en lov som sier at du er nødt til å gå på skolen fram til du er 14 år, etter det kan du gjøre hva du vil… Derfor er det mange som slutter på skolen etter fylt 14 år, og som senere angrer og vil fullføre – disse havner på C og D – kurset. Jana går på A-kurset og en italiensk gutt som jeg aldri husker navnet på, går i C. AFS vil helst unngå flere AFS’ere i samme klasse, fordi de ikke tror at vi kommer til å skaffe oss noen dominikanske venner. Vi er 5 AFS’ere i Ocoa.

Standarden på skolen er heller dårlig. Pultene, stolene, tavla, veggene, for ikke å snakke om toalettene – INGEN GÅR DIT!!! Det finnes ikke låser på dørene, ikke papir, ikke vann i springen og man kan ikke skylle ned etter seg. Toalettene stinker helt ut i gangen. I skolegården finnes det ikke søppelbøtter, så alle vasser i tomkopper og annet søppel.

Jeg har 6 skoletimer during skoledagen, med 15 min. matpause. Hver time er 45 min. Timeplanen min er heller ikke mye å skryte av. En del fag jeg ikke kan ta med meg til Norge, og de jeg evt. kan bruke – er det alt for dårlig nivå på.

Engelsk: 5 timer i uka
Contabilidad (et fag der du lærer om regnskap og bokføring): 10 timer i uka
Gestión adm. (ledelse): 5 timer i uka
Sociales (”skikk og bruk i DR”): 2 timer i uka
Matemática: 2 timer i uka
Ciencia de la Naturales III(naturfag): 2 timer i uka
E.D (gym): 1 time i uka
Lenguaje Español: 2 timer i uka




3 kommentarer:

  1. Gleder meg til å se bilder av skolen du går p. Selvom den ikke høres særlig imøtekommende ut. Jeg tror jeg ville vært skremt. Håper du har med deg sånn antibac ;)

    SvarSlett
  2. Venter fortsatt spent på bilde - både av skolen og deg i skoleuniform *gliiise*

    SvarSlett
  3. Ufattelig spennende å høre hvordan du lever der nede Ine. Jeg hadde nok aldri blitt der når jeg var i din alder ihvertfall, langt mindre nå kanskje. Du er skikkelig tøff og du kan virkelig være stolt av deg selv!! Det er kjempespennnede å følge med deg. Flotte innnlegg du lager!

    Klem fra mammas scrappevenn Aase

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid til å lese mine små notater! Veldig hyggelig om du også legger igjen spor etter deg her!