søndag 6. september 2009

‘cause now I’ve got the message and here comes the mudslide. Making all those hopes and dreams we care for, die

Som dere sikkert har fått med dere, har jeg hatt en del problemer med AFS dominikanske, ang. dramatimer osv. Situasjonen er slik at i Ocoa har jeg ingen mulighet for å få de dramatimene jeg trenger for å få skoleåret mitt godkjent. – Og jeg er nesten sikker på at stipendet mitt blir gjort om til lån om jeg ikke tar skoleåret som godkjent, og da har jeg ikke råd til å leve her 1 år. Jeg lovet skolen i Norge at jeg skulle ta året som gjeldene, det var kravet for at jeg skulle få lov til å reise utenlands. Jeg må jo selvfølgelig ta en del privatisteksamener når jeg kommer hjem igjen, fordi skolen her ikke er på samme nivå og har ikke alle fagene. Det er enten flytt til Santo Domingo, få dramatimer – eller reis hjem til Norge for å fullføre skoleåret.

AFS i dominikanske er overhodet ikke behjelpelig med problemet mitt, fordi damen som jobber med bytting av familie, ikke har noe til overs for meg. Når vi ringte for å forklare problemet, sa hun at hun skulle undersøke mulighetene for dramatimer rundt om i landet – men hun ringte aldri opp igjen. Det endte med at vi selv måtte undersøke på nettet o.l. for å skaffe oss den informasjonen vi trengte. Det eneste vi klarte å finne ut var at det er muligheter for dramaundervisning i Santo Domingo, hovedstaden. Det finnes både en nasjonal skole og en kulturskole. Kulturskolen var den eneste vi klarte å få kontakt med, og de sa at det var for sent å melde seg på – fordi semesteret allerede hadde startet, en uke før vi ringte – og at det er umulig å komme med før neste semester i januar.

Etter det har det vert en del fram og tilbake, vi har ringt AFS kontoret flere ganger, uten hell – jeg har klart og skaffet meg en velkomstfamilie i Santo Domingo fram til desember, men AFS ville ikke la meg flytte – fordi de er overbooket i hovedstaden, og har ingen familie til meg etter desember.

Jeg vet ikke hva mer jeg kan gjøre ang. denne saken, og jeg føler meg hjelpeløs og alene. AFS sier at de ”tar saken min”, men av erfaring tror jeg ikke at de orker å gjøre noe som helst. Hannah har vært en reddende engel i denne vanskelige situasjonen, og jeg lurer på hva AFS hadde gjort hvis jeg ikke hadde hatt en ”oversetter”. AFS hadde latt meg føle meg ene og alene, uten noen å snakke med. Disse problemene hadde aldri kommet opp, fordi jeg ikke hadde vist hvordan jeg kunne fortelle dem til familien min – og jeg hadde måtte prøve og løst dem etter dette året. Jeg er ikke fornøyd med hvordan AFS dominikanske er organisert – og jeg vet at jeg ikke er den eneste. Mange som har havet hos familier som ikke trives, har ringt – men på andre siden av telefonen møter de et steinansikt som ikke viser noe medfølelse overhodet. Alle er pålagt å ha en ”kontaktperson” som skal følge med deg og spørre hvordan du har det osv. – og være leddet mellom deg og AFS in case of any problems. De har ikke engang funnet en kontaktperson til meg……………… Dermed, ingen oppfølging.

Jeg skulle bare ønske at jeg kunne snakke med noen andre, og forklare situasjonen min. Noen med hjerte. Jeg er veldig oppgitt og lei meg.

7 kommentarer:

  1. Uffda! Håpe det fikse sæ.
    Savne dæ <3

    SvarSlett
  2. Jeg håper de finner ut av noe snart! hvis ikke blir det hvertfall for seint. Du kan jo prøve å få tak i den kulturskolen igjen, å høre om noen har falt ut, og om du evnt kan stå på venteliste, eller noe?

    Jeg føler meg deg! Håper det ordner seg!

    SvarSlett
  3. Ine!
    Stå på :)
    Hadd ei veninna som reiste til Panama.. Ja du veit, Pernille..
    Ho reiste heim ijenn.. før ho hadde ingen som snakka engelsk me ho, å ja heilt jævli..
    Men bra du står på! å prøva :)
    Prøv å kontakt afs Norge..
    Det gjor Pernille.. Å førtæll kor skufaness alt e osv..
    Kansje de kan hjelp dæ :)
    Stor klem! håpa det ordna sæ :)

    SvarSlett
  4. Har sendt enda en mail til AFS Norge...hører ikkje nåkka... *frustrert*

    *go'klæmma fra mamma'n*

    SvarSlett
  5. hjelpe bære å ringe.
    Og å true med å gå i media.
    Dokker har jo tross alt betalt før en tjeneste som så langt ikkje vise sæ å være tilfredsstillende.

    SÅnne prøvelsa settes man på, for å forsterke sitt eget inntrykk av sin egen individualitet, styrke og intellektualitet. Ingen prøves, uten at de faktisk e sterk nok te å klare det.

    Og sku det være noen, som uansett krafti fortvilelse og tåra, kan klare dettan, så må det være dæ voksne lillemor.
    Ikkje la noenting knekke dæ. Du e førr nydelig te det.

    Håpe dettan kan gje dæ en liten latter i det minste:

    www.youtube.com/watch?v=npy4x-PmdC4


    puss och kram.

    SvarSlett
  6. Hei Ine!
    Ring han Tito, han kjenne sikkert te ASF kontoret sia han sjøl har vært utvekslingselev. Fortell at du mangel vertsfamilie etter jul i santo domingo, kanskje han kan hjelpe. E i allefall verdt et forsøk. Du fikk nr hanes på mail?
    Han blir bare gla før å kunne hjelpe, såm han skreiv sjøl. En dominikaner som snakke både spansk, engelsk og norsk e sjeldent...så ring han!
    Kristina

    SvarSlett
  7. Hei Ine,æ e fra dom rep og blir veldig glad når æ leste alt du skrev om landet. Det e helt sant alt du sir om folk og kultur.Bor i norge og trives her. du må bare stå på, det finnes mange gode menesker der som vil sikkert hjelpe til. som Kristina sa, ring han tito han e flink til å hjelpe
    Emerita

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid til å lese mine små notater! Veldig hyggelig om du også legger igjen spor etter deg her!