mandag 5. oktober 2009

Fiesta de la abuela

1 gang i året arrangerer bestemoren min en stor fest for familie og venner. Festen gjennomføres alltid samme helg, og er en fast tradisjon for denne familien.
To dager i forveien har hele familien hjulpet til med innkjøp, maling, matlaging osv. slik at alt var klart til 24. september.
Det er mye morsomt som foregår for både voksne og barn, barna leker, og det er innleide trommeslagere for de som ønsker å danse. Mat og drikke, sosialt samvær.


Feststemte mennesker.


AFS-erne i Ocoa. Giovanni, Jana, Piera og Luisa


Ingen måtte gå sulten, for å si det slik…


Mi abuela (bestemor). Poserer sammen med den mannen hun verdsetter høyest i sitt liv. I den Dominikanske Republikk er folk religiøse, ja. Men det er stor forskjell på de som er fattige – for de er som regel mye mer religiøse enn de som har mye. De går ikke ofte i kirken, men de samles ofte foran et bilde og en bibel, synger, leser vers og ber. Bestemoren min er ofte i spissen for slike samlinger.


Trommemenn.


Barna danser og koser seg.


Det gjør de gamle også!

1 ting til jeg har lært, er at det finnes merkelige folk uansett hvor du er i verden. Vi var så heldig å møte på selveste CAPTAIN Jack Sparrow i Karibien, på jakt etter mer rom…….

5 kommentarer:

  1. Hoho, sånne festligheter høres ganske morsomme ut ^^ Må innrømme at jeg likte siste setningen ganske godt, haha :)

    SvarSlett
  2. Karibiske pirater?? Oioioi - kanskje vi kjæm te å mæte nån når vi kjæm ;o)

    Love u!

    SvarSlett
  3. Hei!
    Jeg har søkt meg til den Dominikanske Republikk med AFS neste år (er ikke 100% sikkert at det er der jeg havner, men håper det!), og synes det er veldig spennende å følge med på bloggen din :) Føler at jeg får et veldig bra innblikk i hvordan det er å være utvekslingsstudent der, med både ups'n downs i perioder (; Men jeg har bare et spørsmål til deg; Hvordan er mulighetene for å drive med idrett der? som f.eks. friidrett, volleyball, svomming osv :)
    Stå på videre! Hilsen Nora

    SvarSlett
  4. Idrett? Hm, det variere veeeldig! Du får håpe du kommer tel en by da - før her på "landet" e det heller lite å gjøre på fritida.

    Idretten her e kje som æ hadde forestillt mæ ihvertfall. F.eks. i gymtiman spille vi volleyball, men verken læreren eller elevan kan reglan - eller "slagan", de bare peive etter ballen som de vil.

    Æ satt som et krav at æ måtte ha dramatima for å få året mitt godkjent, men det gikk ikkje i orden. AFS i dominikanske e kje like organisert som i Norge for å si det sånn.

    Når det e sakt vil æ også si at livet i dominikanske e veldig annerledes i byen enn på en liten plass.

    SvarSlett
  5. Takk for svar (:

    Okay, det er det jeg har fått intrykk av og. Men bare det er muligheter for å løpe der - enten langs en vei, på en liten sti eller på en bane - er det greit for meg :) Jeg er ikke avhengig ev noen klubb eller noe sånt å trene med, selv om det kanskje hadde vært det beste, hvertfall sosialt sett!

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid til å lese mine små notater! Veldig hyggelig om du også legger igjen spor etter deg her!