mandag 5. oktober 2009

La mountania

12.09, en av de siste dagene før Hannah reiste – tok hun oss (meg, Jana og Luisa) på fjelltur for å vise oss en side av landet, som ingen av oss hadde sett til nå…

Det var en deilig tur, godt å gå! Dominikanere flest er ikke akkurat kjent for å trene… Alle har dårlig kondis, fordi de bare kjører rundt på motorsyklene sine.

Det er et vakkert land, bildene sier sitt…



Ut på tur, aldri sur



Mango treet. Tiene mucho años.




Landskapet er vakkert, men jo lenger opp i fjellet vi kom - jo mer fattigslig ble det. Hus laget av søppel, kartonger og metall. Barn som springer rundt med bare en fillete t-skjorte på seg. Det finnes ingen strømkabler eller noe annet...

Det bor mange fattige mennesker her. Man kan møte dem etter veiene med et esel, og med alle sine eiendeler på eselryggen fordi de ikke har noe sted å bo.
Det finnes mennesker her som ikke har jobb, og ikke har penger. De bytter til seg ting - som 1 ku mot en ny forsyning av ris.

Noen steder i dette landet er det akkurat som å gå 50 år tilbake i tid for meg.



Hus laget av søppel.






Søppel langs veien...



En eselmann.

Det er vanskelig og tar mye tid å legge inn bilder og div. her, men jeg prøver så godt jeg kan for at dere skal få et godt innblikk i det dominikanske liv. Det hender enda at jeg blir sjokkert over småting som jeg trodde jeg hadde blitt vant med...

3 kommentarer:

  1. Så flink du e, vænnen!
    Glede mæ virkelig te å gå på oppdagelsesferd i detta spennanes landet - på godt og vondt!

    Syns d e flott at du blogge når du har anledning!

    Vi savne dæ - og e litt misunnelig ;o)

    *mange klæmma*

    mamma'n

    SvarSlett
  2. hei Inemor. godt å høre fra deg igjen, spennende å lese det du skriver, du e utrolig flink.gleder meg utrolig mye til vi skal møtes i februar. snart dukke det vel opp pakke fra meg.
    maaange sussa og klæmma fra mormora di.;o))

    SvarSlett
  3. Kjempekos å høre fra dæ igjen!!! Så godt å høre at du har "falt t ro" der nede og at du får oppleve så masse. Fattigdommen e jo rystanes å oppleve, førr man forstår d ikkje før man ser d... Du må si ifra ka du ønske å få i posten :o) Mormor har sendt nettop, så æ tenkte å vente ei lita stund. Kjedelig å få alt på en gang ;o) Skulle ønske æ også kunne ha kommet og besøkt dæ! E d førresten nåkka anna enn pænga du ønske dæ t bursdagen din? Klæmma sendes dæ både fra tante, Sebastian og Emiliesnuppa

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid til å lese mine små notater! Veldig hyggelig om du også legger igjen spor etter deg her!